ဒီမိုကေရစီစနစ္သည္ ဂရိႏိုင္ငံမွ စတင္ေမြးဖြားေပၚေပါက္လာၿပီး ဂရိလို Demo Kratia ဟု ေခၚဆိုၿပီး Demos သည္ (People) ျပည္သူ၊ Kratos သည္ (Rule or Power) စည္းမ်ဥ္းဥပေဒ သို႔မဟုတ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာဟု အဓိပၸါယ္သတ္မွတ္ႏိုင္ၿပီး ျပည္သူက အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္း၊ ျပည္သူ႔အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ ျပည္သူ႔အစိုးရဟု ေခၚဆိုႏိုင္သည္။ မည္သည့္ကိစၥမဆို အမ်ားႏွင့္သက္ဆိုင္ေသာကိစၥျဖစ္သည္ကိုလည္းေကာင္း၊ ယင္းကိစၥမ်ိဳးကို မည္သို႔ေဆာင္ရြက္ထိုက္သည္ကိုလည္းေကာင္း အဆံုးအျဖတ္ေပးႏိုင္ေသာ လုပ္ပိုင္ခြင့္သည္ ျပည္သူအားလံုးတြင္ တည္ရွိေနသျဖင့္ ျပည္သူလူထုကသာလွ်င္ ျပည္သူလူထုကိုအစိုးရေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ပင္ျဖစ္သည္။ ဒီမိုကေရစီစနစ္သည္ ေရွးဂရိ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ အေတြးအေခၚပညာရပ္မွ စတင္ေပါက္ဖြားလာခဲ့ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။
'Democracy is the Government of the People, by the People and for the People'' ဒီမိုကေရစီသည္ ျပည္သူက အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္း ျဖစ္ၿပီး ျပည္သူက ျပည္သူကို အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္းဟု ေအဗရာဟင္ လင္ကြန္းက ဆိုခဲ့ေၾကာင္း၊ ကမၻာတြင္ ထင္ရွားၿပီး ေခတ္ေပၚသမိုင္းနဲ႔လည္း ကိုက္ညီတဲ့ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ျဖစ္ေၾကာင္း ဆရာႀကီး ဒဂုန္တာရာက ေျပာၾကားသည္။
ယင္းဒီမိုကေရစီစနစ္သည္ ဘီစီ ၇၅ဝ ေလာက္က ဂရိႏိုင္ငံတြင္ အလြန္ေခတ္စားခဲ့ေပသည္။ ''ေရွးေခတ္ ဂရိၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံမ်ားတြင္ တိုင္းေရးျပည္ေရးကိစၥရွိလွ်င္ ၿမိဳ႕လယ္ေခါင္ရွိ ကြက္လပ္ရင္ျပင္ႀကီးတြင္ ၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သားမ်ားစုကာ ကိစၥအရပ္ရပ္ကို တင္ျပၾကေၾကာင္း၊ ၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သားမ်ားထဲမွ အႀကံေကာင္းဥာဏ္ေကာင္းေပးႏိုင္သူမ်ားက ပါဝင္ေဆြးေႏြးၾကၿပီး ေနာက္ဆံုး ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ေတာ့မည္ ဆိုလွ်င္လည္း တက္ေရာက္လာေသာ လူထု၏ဆႏၵျဖင့္ မဲခြဲဆံုးျဖတ္အတည္ျပဳေၾကာင္း၊ ယင္းကို တိုက္႐ိုက္ဒီမိုကေရစီဟုေခၚေၾကာင္း၊ ေနာက္ပိုင္း ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံအဆင့္မွ လူမ်ိဳးစံု စုေပါင္းေနထိုင္သည့္ တိုင္းျပည္ႀကီးမ်ားျဖစ္လာသည့္အခါ ထိုသို႔ စုေဝးေဆြးေႏြးဆံုးျဖတ္ရန္ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ေၾကာင္း၊ ထိုအခါ လူထုမွ ကိုယ္စားလွယ္တင္ေျမႇာက္ေစလႊတ္သည့္ သြယ္ဝိုက္ဒီမိုကေရစီ ျဖစ္ေပၚလာေၾကာင္း၊ လူထုကိုယ္စားလွယ္မွားမွ ဥပေဒျပဳကာ ထိုဥပေဒအား လႊတ္ေတာ္မွယူေၾကာင္း၊ ထို႔ေနာက္ ယင္းဥပေဒအတိုင္း တိုင္းေရးျပည္ေရး စီမံခန္႔ခြဲရန္ အစိုးရကို လႊတ္ေတာ္မွ ဖြဲ႕ေပးေၾကာင္း၊ အခ်ိဳ႕ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ လူထုမွ သမၼတကို တိုက္႐ိုက္ မဲေပးကာ သမၼတမွ အစိုးရအဖြဲ႕ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္သည္လည္းရွိေၾကာင္း၊ ထို႔ျပင္ လြတ္လပ္သည့္ တရား႐ံုးမ်ားရွိေၾကာင္း၊ ဒီမိုကေရစီစနစ္တြင္ လႊတ္ေတာ္၊ အစိုးရႏွင့္ တရား႐ံုးဟု မ႑ိဳင္ႀကီးသံုးခုသည္ တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု ၾသဇာလႊမ္းမိုးျခင္းမရွိဘဲ တည္ေနၾကေၾကာင္း'' ဆရာေမာင္ဝံသမွ ဒီမိုကေရစီ စတင္က်င့္သံုးပံုႏွင့္ ဒီမိုကေရစီက်င့္သံုးမႈစနစ္ ကြဲျပားလာမႈအေပၚ သံုးသပ္ေျပာဆိုခဲ့သည္။
ဒီမိုကေရစီစနစ္သည္ ဂရိႏိုင္ငံမွ စတင္အေျချပဳ ထင္ရွားလာခဲ့ၿပီးေနာက္ ယေန႔ကမၻာတြင္ တစ္စတစ္စ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားလာေသာ စနစ္တစ္ခုအျဖစ္သို႔ ေရာက္ရွိခဲ့ၿပီး ႏိုင္ငံတိုင္းသည္လည္း မိမိႏိုင္ငံ၏ တည္ေနရာ၊ ယဥ္ေက်းမႈ စသည့္ ကြဲျပားမႈမ်ားေၾကာင့္ ဒီမိုကေရစီ စနစ္မ်ားသည္လည္း ေျပာင္းလဲခဲ့သည္။ ယင္းေနာက္ ဒီမိုကေရစီ မူကြဲမ်ား ေပၚေပါက္လာၿပီး ျပည္သူမ်ားမွ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ လိုက္ေသာ အစိုးရအဖြဲ႕ျဖင့္ ျပည္သူ႔ကိုယ္စားအုပ္ခ်ဳပ္သည့္ ကိုယ္စားျပဳဒီမိုကေရစီ (Representative Democracy)၊ သီးျခားပါတီမ်ား ထူေထာင္ခြင့္ရွိၿပီး ပါတီတိုင္း ကိုယ္ပိုင္ဝါဒ၊ ကိုယ္ပိုင္အေတြးအေခၚမ်ားျဖင့္ ေဆာင္ရြက္သည့္ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီ (Parliamentary Democracy)၊ ျပည္သူ႔ကိုယ္စားျပဳ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားျဖင့္ လြတ္လပ္ေသာ၊ တရားမွ်တေသာ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္မႈမ်ားျပဳလုပ္ကာ လူနည္းစုစိုးမိုးျခယ္လွယ္မႈမွ အကာအကြယ္ေပးထားေသာ လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီ (Liberal Democracy)၊ ျပည္သူမွ တိုက္႐ိုက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ တိုက္႐ိုက္ဒီမိုကေရစီ (Direct Democarcy)၊ ဒီမိုကေရစီအေပၚ ႐ႈေထာင့္မ်ိဳးစံုမွ လိုရာက်င့္သံုးသည့္ ဆိုရွယ္လစ္ဒီမိုကေရစီ (Socialist Democracy)၊ မင္းမဲ့စ႐ိုက္ ဒီမိုကေရစီ (Anarchic Democracy)၊ အမ်ားဆႏၵဒီမိုကေရစီ (Consensus Democracy) စသည့္ ဒီမိုကေရစီမူကြဲမ်ား ရွိေနေပသည္။
ဆရာဒဂုန္တာရာကလည္း ယေန႔က်င့္သံုးေနေသာ ႏိုင္ငံအေတာ္မ်ားမ်ားသည္ ဒီမိုကေရစီအစစ္ပင္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ အစစ္ႏွင့္ အတုဟု ယခုသံုးႏႈန္းေနၾကေၾကာင္း၊ အားလံုးေဆာင္ရြက္ဆဲျဖစ္ပါက အစစ္ဟုပင္ေခၚရမည္ျဖစ္ၿပီး တူခ်င္မွ တူမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ မတူသည္ မွာလည္း သဘာဝက်ေၾကာင္း၊ လြန္ခဲ့ေသာ အႏွစ္ႏွစ္ဆယ္ကပင္ ဗဟုဝါဒဟု မိမိေရးၿပီးေၾကာင္း၊ မည္သည့္တိုင္းျပည္တြင္ အုပ္ခ်ဳပ္သည္ ျဖစ္ေစ မည္သည့္စနစ္ျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္သည္ျဖစ္ေစ အမ်ားျပည္သူ၏ဆႏၵအရ အုပ္စိုးျခင္းကေတာ့ အမ်ားလက္ခံႏိုင္သည့္အုပ္စိုးျခင္း ျဖစ္ခဲ့ေၾကာင္း၊ ကိုယ္ေရာက္ေနသည့္ ေခတ္ကို ကိုယ္သိၾကေၾကာင္း၊ ထိုသို႔သိျခင္းကို အေျခခံကာ မည္သည့္စနစ္သည္ အေကာင္းဆံုး ျဖစ္သည္ကို ကိုယ္တိုင္ ေရြးၾကရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ေခတ္ေကာင္းျဖစ္လာရန္ ေခတ္လူငယ္မ်ားကသာ လုပ္ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ အခ်ိဳ႕ကိစၥ မ်ားသည္ ေစာင့္ၾကည့္ရန္လိုေၾကာင္း၊ မသိေသးသည့္ အေၾကာင္းအရာကို ေျပာရန္ခက္ေၾကာင္း၊ ဒီမိုကေရစီသည္ ျပည္သူက အုပ္စိုး သည့္စနစ္၊ အမ်ားဆႏၵအရ အုပ္ခ်ဳပ္သည့္စနစ္မည္ေသာ္လည္း ဒီမိုကေရစီခ်င္းကေတာ့ ထပ္တူထပ္မွ် မတူႏိုင္ေၾကာင္း၊ ကိုယ့္အမ်ိဳးသား အေျခအေန၊ ကိုယ့္ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ကိုယ္ျဖစ္သျဖင့္ တူရန္လည္း မလိုေၾကာင္း၊ အေျခခံအားျဖင့္ အမ်ားဆႏၵအရ ျဖစ္မည္သာျဖစ္ေၾကာင္း၊ အမ်ားဆႏၵအရအုပ္ခ်ဳပ္လွ်င္ လြတ္လပ္မႈရွိၿပီး မတည္ၿငိမ္မႈမ်ား အေတာ္ပင္နည္းသြားႏိုင္ေၾကာင္း၊ ထိုေၾကာင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးစနစ္ဟု ဆိုႏိုင္ေၾကာင္း၊ ႏိုင္ငံေရးလုပ္ျခင္းသည္ ရန္သူကို မိတ္ေဆြျဖစ္ေအာင္ ျပဳျခင္းသာျဖစ္ေၾကာင္း၊ ယင္းသည္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိုေမွ်ာ္မွန္းသည့္ ဒႆနျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဒီမိုကေရစီ၏အဓိပၸါယ္ကို အေကာင္းအထည္ေဖာ္ျခင္းသည္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဟု ျမင္ေၾကာင္း၊ ထို႔ေၾကာင့္ မိမိေျပာေသာ အခ်က္ သံုးခ်က္ကို လုပ္ၾကရန္လိုေၾကာင္း ေျပာဆိုခဲ့သည္။
(၂ဝဝ၇ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာ ၂၇ ရက္ေန႕ထုတ္ ရန္ကုန္တိုင္းမ္ဂ်ာနယ္ပါ D. မင္း၊ သန္႕ေက်ာ္ဇင္၊ ေဇာ္ကိုသက္ႏွင့္ ေငြစႏၵီတို႕ စုစည္းေရးသားသည့္ ျပည္သူအားလံုးလိုခ်င္ေသာဒီမိုကေရစီ၊ ဒီမိုကေရစီဆိုတာဘာလဲ ေဆာင္းပါးမွ ထုတ္ႏႈတ္ထားပါသည္။)
Thursday, January 3, 2008
ဒီမိုၿပီး ကေရစီၾကရာ၀ယ္ (၁)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comments:
စိုးရိမ္ပါသည္။
အမ်ားကသူတ့ို ့ဆႏၵေျပာဆိုရာတြင္တထပ္တည္းမက်ႏိုင္ပါ။
တခါတရံအေတြးအေခၚမ်ား
ဆန္ ့က်င္ဖက္ျဖစ္ေနတတ္ပါသည္။
ျပည္ ့၀ၾကဖို ့လိုပါသည္။
ၾကက္ဆူပင္စိုက္ဖို ့ project တင္လွ်င္
ဘာေၾကာင္ ့လုပ္ခ်င္ရလဲ။
အက်ိဳးအျမတ္ဘယ္လိုရွိမလဲ။
ဘယ္သူေတြကစိုက္မွာလဲ။ဘာစက္ေတြနဲ ့ထုတ္မွာလဲ။ေစ်းကြက္ကဘယ္လိုရွိလဲ။
ဘာ chemical ေတြလိုသလဲ။ CO2 ထြက္ႏွံဳးတကယ္က်လား။ ျမန္မာႏိုင္ငံထဲမွာ
research လုပ္ျပီးသားရွိလား။ pilot study လုပ္ဖို ့လိုလား။စသည္ျဖင္ ့အေျခအတင္၂ ဖက္ေဆြးေႏြး(ျငင္းခုံဟုမသုံးခ်င္ပါ) ရပါမည္။
မွန္ပါသည္။ ႏိုင္ငံေ၇းလုပ္ျခင္းသည္ တိုင္းျပည္
ျငိမ္းခ်မ္းေရးတိုးတက္ေရးအတြက္ျဖစ္ပါသည္။
သို ့ေသာ္ မလႊဲမေရွာင္သာ
ဆန့့္က်င္ေျပာရလုပ္ရေသာအခါမ်ားရွိပါလိမ့္မည္။
မိမိမွန္ကမွန္ေၾကာင္းျပန္ေျပာရန္ျဖစ္ပါသည္။
စာနယ္ဇင္းမ်ားကလည္းအမွန္ကိုအေထာက္အထား
မ်ားျဖင့္တင္ျပပါအုံးမည္။
အေျပာခံႏိုင္ရည္ရွိဖို ့လိုပါသည္။
ဗိုလ္ခ်ဳတ္ၾကီးမို ့လို့မေျပာဘူးမရွိရပါ။စစ္တပ္ကသေဘာထားၾကီးပါ့မလား
စိုးရိမ္ပါသည္။
စာနယ္ဇင္းမ်ားကလည္းယခုအခ်ိန္ထိေထာက္ျပႏိုင္ျခင္း
မရွိေသးပါ။ဥပမာဘယ္စာေစာင္ကမွ် ၾကက္ဆူပင္မေအာင္ျမင္ေၾကာင္းရမ္းလုပ္ေၾကာင္းမေရးရဲေသးပါ။
Post a Comment